Minulla oli hiljattain C-kurssitutkinto. Opin juuri siinä, että minun pitää tulla vielä tietoisemmaksi nimenomaan hengitykseni hitaudesta, koska hengitys oli koko ajan vähän liian ylhäällä ja happi tuli sisään vähän liian nopeasi. Väyläni olivat muuten melko hyvissä asennoissa, joten puutteista huolimatta selvisin kohtuullisen hyvin. Musikaalisuuteni ja musiikillinen tyylitajuni sai valtavasti kehuja. Tekniikasta oltiin sitä mieltä, että olen erittäin hyvällä tiellä ja melko pitkällä. Olin itse samaa mieltä päivän tasosta. Hengityksessä oli omasta mieletänikin vähän vikaa, mutta sitä oli vaikea muuttaa kesken kaiken jännityksen keskellä. 

Olin kuitenkin ylpeä suorituksestani, sillä onnistuin ennen kaikkea henkisesti antamaan itsestäni. Olen rentoutunut esiintyjänä valtavasti. Aiemmin olin sitä mieltä, että hermoni eivät kestä, mutta laulutekniikan kehittymisen myötä olen alkanut rentoutua. Lisäksi olin kursseilla, josta oli paljon apua. Prosessoimme paljon esiintymiseen liittyviä asioita ja ajatuksia kurssin aikana. Kurssitutkintoni aikana olin henkisesti vähän levoton, mutta olin erittäin rohkea, enkä peitellyt mitään impulssejani enkä hävennyt tippaakaan itseäni, vartaloani tai ideoitani. Tämä rohkea esiintymistapani inspiroi joitain opiskelukavereitani tavattomasti ja he tulivat kiittelemään kovasti jälkeenpäin. Myös lautakunta ja paikalla olleet ystäväni olivat vilpittömän innostuneita. Olin itsekin innostunut. Opin itsestäni paljon kurssitutkinnon suorittamisen kautta. Seuraavaksi pyrin olemaan rauhallisempi ja keskittyneempi. Kehoni tulee olla rennompi, jotta hidas kohinahengitys voisi onnistua. Aion kuunnella tarkemmin itse lauluääntäni. En voi ohittaa lauluääntäni ilmaistessani itseäni musiikillisesti, koska muuten se menee lähinnä käsien heilutteluksi, ilmehtimiseksi ja eleilyksi, jotka ovat kuitenkin sekundäärisiä ilmaisemisen muotoja.

Sain runsaasti itseluottamusta sen suhteen, että minusta saatetaan jopa pitää kun olen lavalla, olin jo nyt niin hyvä, että inspiroin monia. Jatko ei voi olla huonompikaan, joten asiani ovat melko hyvällä mallilla. Tuleeko minusta oopperalaulaja, jää kuitenkin nähtäväksi edelleen. Olen käynyt muutamissa koelaulussa, jotka ovat olleet melko vaihtelevia tilanteita. Yhteen palkattomaan korkean profiilin prokkikseen pääsin mukaan koelaulun kautta (siitä saa sentään opintopisteitä). Kahdesta muusta koelaulusta ei ole tullut vielä tuloksia. En kuitenkaan elättele kummastakaan liian korkeita odotuksia. Yhteen kilpailuun lähetin karsintanauhan. Siitäkin tulee tieto vasta pitkän ajan päästä. En tiedä kuinka pitkään voin elää perheellisenä tällä tavalla että en tienaa. Opiskeluja olisi jäljellä vielä parisen vuotta. Olen kuitenkin todella iloinen että olen saanut opiskella laulua, olen kehittynyt ihmisenä enemmän kuin pystyin kuvittelemaan etukäteen.