Olen oppinut jo niin paljon laulamisesta, että sitä kaikkea on mahdotonta tässä esitellä, mutta aloitan perjantaisten oivallusteni kiteyttämisellä ja palaan tähän asiaan varmasti myöhemminkin.

Hyvä laulaminen alkaa kropan avaamisella. Esimerkiksi rennosti toteutunut sisäänhengitysimpulssi avaa vartaloa hyvin. Pään tiloja voi taas avata hämmästys/haukoitustunteella. Avaaminen tapahtuu sisäänhengityksen aikana.Levittäytyminen tapahtuu samanaikaisesti koko torson pituudelta joka suuntaan vertikaalisesta keskilinjasta ulospäin pään tiloja unohtamatta. Päissä ajatellaan venymistä myös ylös ja alaspäin. Tilaa ei saa kuitenkaan tehdä väkisin (anaerobisesti) ja keinotekoisesti johonkin yhteen kohtaan. Tällöin keho menee epäbalanssiin, mikä kuuluu äänestä. Syntyy jännityksiä. Kropan pitäisi pysyä puolirennosti auki koko matkalta koko sen ajan kuin fraasi kestää riippumatta siitä, miltä korkeudelta lauletaan. Laitojen pitäisi vastustaa ilman ulostulosta johtuvaa vartalon kasaan menemistä, ei jäykästi vaan niin että pehmeä liike ja venyminen jatkuu fraasin alkamisen jälkeen. 

Resonanssi saa vapaasti vaeltaa tämän ruukun tai ilmapallon mallisen astian sisällä. Astia on täytetty vedellä tai jollain hieman jähmeällä nesteellä, mistä johtuu, että ääntä ei voi leveänä siirtää ylös ja alas kovin helposti. Mielummin pitää ajatella, että aloittaa äänen pienestä pisteestä joka kerta erikseen ja sitten ikään kuin salamannopeasti kasvattaa sen ympärille vähän enemmän massaa. Näin äänen liikuttelu pysyy keveänä. Ääni ajatellaan alkamaan joltain tietyltä korkeudelta ja sitten vain lauletaan.

Jotta pään tila avautuisi oikein ja ääneen tulisi helinää, on hyvä nostaa vähän poskipäitä ja ottaa silmiin merkitsevä katse, eli tehdä ns. "kasvojen kohotus". Joillakin tämä tapahtuu luonnostaan, mutta minulla ei. On hyvä pitää mielessä että ruukku kapenee ylöspäin mentäessä, jolloin "pienestä pisteestä aloittaminen" pätee erityisesti ylä-ääniin. Ajattelen niin, että teen kasvojen ja päänahan kohottamisella ruukulle katon, jonka alpuolella kaikki väriseminen tapahtuu. Kielen tuominen kurkusta auttaa takatilojen löytämiseen ja yhtenäisen putken luomiseen. Kieli myötäilee kitakaaren linjoja, eli on lievästi kohollaan, jolloin se vahvistaa pääresonanssia ja myös kielen alapuolelle jää tilaa ja kurkunpää pääsee vapaasti kellumaan. Leuka on rento. Leualla ei artikuloida, ainoastaan kielellä. Jos laulajalla on ongelmia kielen liian takaisen asennon kanssa, suun etuosassa tapahtuva italialainen ääntämys nopealla kielenkärjellä auttaa. Kielen tuomisesta pois kurkusta ja kielilihaksen aktivoimisesta ja vahvistamisesta on myös se hyöty, että kurkusta tulee tarpeeksi kapea. Kurkun tulee olla kapea, jotta äänihuulet sulkeutuisivat optimaalisella tavalla. Kurkkua ei tietenkään saa puristaa, joten itse asiassa kielilihaksen aktivointi on ainoa tie tämän kapean kurkun luonnolliseen löytymiseen. Näin myös tekstistä tulee selkeä. Tekstin selkeyttä ei voi liioitella. Jos teksti on epäselvä, on äänikin huono. 

Ääni on aaltoliikettä, mikä tuntuu värinänä eri kohdissa kroppaa. Laulajan tulee herätellä ja rentouttaa kroppansa niin, että lihat saavat heilua luitten päällä vapaasti värinän, eli resonanssin mukana. Tästä syystä ei lihaksistossa saa myöskään olla jännityksiä. (Toinen syy on myös se, että jännittynyt lihas ei avaudu kropan avaamisen yhteydessä.) Ääni resonoi tietenkin vartalon onteloissa, eli pään tiloissa, suun tilassa ja keuhkojen tilassa. Nämä kolme resonaattoria pitää saada hereille keinolla millä hyvänsä (lempeästi). Kropan avaamisessa tulee kiinnittää erityistä huomiota myös rintakehän avaamiseen ja kanntteluun ja alaselän avaamiseen. Suora ryhti on must, jotta astiasta tulisi oikean mallinen.

Allekirjoitan joka sanan. En toistanut mitään, mitä olen vain kuullut, vaan tämä sana on tullut minussa lihaksi. Tietenkään en tarkoita, että tulisi joka päivä. Aina välillä jokin merkittävä seikka unohtuu ja laulamisesta tulee huonompaa. Kaikki ei myöskään ole vielä automatisoitunut kropassani, joten joudun ajattelemaan melko paljon tekniikkaa.  Olen myös varma, että joitain merkittäviä oivalluksia on vielä tekemättä.