Viime aikoina on tapahtunut paljon kaikenlaista laulamisen rintamalla. Tekniikka on varmistunut entisestään. Entiset opit pitävät edelleen paikkansa ja sen lisäksi olen saanut uudenlaista tuntumaa ylätiloihin. Kitalaen ottaminen esiin ja ylätekareiden paljastaminen haukkaukseen antaa äänelle lisää ylähelinää. Täytyy kuitenkin varoa, ettei ala unohtelemaan vanhoja hyviä juttuja. Imun tunteen sijoittaminen eri kohtiin voi antaa myös lisäpotkua ääneen. Maanantaina kun harjoittelin, tunsin imun selvästi ja huomasin, että nuottiviivaston yläpäässä imu lähti selvästi suoraan ylöspäin kupoliin. Imulla kupolin sai niin hienosti auki, että se pysyi jopa auki silloinkin kun lauloin matalemmalta ja imun tunne oli suoraan alaspäin kohti rintaa.

Harjoittelin maanantaina liikaa ja sen takia tiistai meni vähän harakoille. Tänään oli kuitenkin jo parempi päivä. Tiedän, että käytän kroppaani erittäin monipuolisesti laulaessa, koska koko kroppa tuntuu väsyneeltä ja lihakset saattavat särkeä ja olla arat rankan treenin jälkeen. Erityisesti kropan yläosa on joutunut koville viime aikoina, koska se on ollut aiemmin vähemmällä käytöllä.

Myös henkisellä puolella on tullut merkittäviä edistysaskeleita. Olen tullut enemmän sinuksi itseni kanssa. Olen työstänyt esiintymisjännitystäni. Tänään oli hyvä päivä senkin suhteen. Sain palautetta siitä, että olin rennon oloinen ja rauhallinen. Koin itsekin, että olin melko rauhallinen. Olen ajatellut vähän niin, että olen jo mokannut itseni niin monta kertaa, etten jaksa enää välittää. Opiskelupaikka on alkanut tuntua enemmän kodilta, enkä enää jännitä muita laulajia yhtä paljon. Olen huomannut, että kaikilla on omat hyvät ja huonot hetkensä. Identiteettini on myös jonkun itseäni suuremman käsissä, en ole yksin enkä vain itseäni varten tässä maailmassa. Olen myös yhä syvällisemmin ymmärtänyt, kuinka jännittäminen aina tuhoaa esiintymistä. Se, että pystyy olemaan rauhallinen ja luottavainen on osa sitä miksi esiintyy. Tehtäväni on tarjota kuulijoilleni rauhaa, luottamusta ja eläytymistä ja laulaminen on ikään kuin sivuseikka tässä. Esiintyjä tarjoaa aina paljon suuremman paketin kuin mitä itse edes ymmärtää. Tärkeämpää kuin laulaa oikein ja täydellisesti on se, minkälaisen elämyksen laulaja tarjoaa. Jos pystyy heittäytymään estoitta esitykseen, tarjoaa aina myös kuulijoilleen estottomuutta, vapautta ja nautintoa. Mikä sen ihanempaa voisi ollakaan?!