Poden henkistä flunssaa. Olin hyvässä vireessä kun sain siipeeni. Pitäisiköhän kantaa mukanaan sateenvarjoa, jonka voisi aina avata suojakseen kun joku alkaa tahallaan ilkeillä? En aio luovuttaa. Mutta joku itsesuojelustrategia olisi hyvä olla. Olen miettinyt että näppärä vastaus voisi olla yksi tapa saada höpöttäjä nolostumaan. Toisaalta pelkään, että itse käyttäydyn esim. oppilaitani kohtaan yhtä norsumaisesti ja aiheutan traumoja. Minulla on valitettavasti sattunut tielleni monta norsua, ja pelkään että roolimallit tarttuvat. Olin pitkään melko kipsissä. Juuri kun viime viikolla olin vihdoin saanut niin paljon itseluottamusta, että uskalsin kutsua itseäni laulajaksi ja aloittaa mm. tämän blogin, tuli tämä melko yllättävä prosessi eteen. Olen miettinyt jopa psykologin puheille menemistä. Joku henkinen valmentaja olisi hyvä olla. Laulajille ei valitettavasti tarjota sellaista henkistä valmennusta kuin esim. urheilijoille. Tämä on mielestäni puute.

Ehkäpä voisin itsekin keksiä keinoja itseni hoitamiseksi:

-Voi kategorisoida panettelijat aina suoraan alinpaan kastiin ja välttellä heidän myrkyttävää seuraansa

-Voi itse päättää toimia paremmein ja tuntea moraalista ylemmyyttä

-Voi tulkita sanojan viestin heikkouden osoitukseksi hänen puoleltaan

-Voi keksiä etukäteen miten lopettaa epämiellyttävät tilanteet mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti niin että toinen esim. nolostuu. Esim. näppärä vastaus voi olla hyvä.

-Voi yrittää kääntää tilanteen huumoriksi ja nähdä siinä humoristisia piirteitä. Voi käyttää esim. ironiaa tai itseironiaa

-Voi leikkiä tyhmää ja kysyä tyhmän kysymyksen, joka onkin itse asiassa älykäs ja saattaa henkilön huonoon valoon

- Voi suuttua tai olla suuttumatta. Nyt "turpa kiinni" voi joskus toimia.

- Voi tehdä menneestä traumaattisesta tapahtumasta mielessään uuden version, jossa saa käyttöönsä taikavoimia ym., jolla ratkaisee tilanteen itselleen eduksi.

- Voi kuvitella itselleen hyvän tulevaisuuden ja panettelijalle huonon tulevaisuuden

- Voi osoittaa henkistä kanttia ja päättää antaa anteeksi, jos toinen on pahoillaan tapahtuneesta ja saada näin itselleen ehkä lojaalin ystävän ja ihailijan

- Voi yrittää elää sellaisessa fantasiamaailmassa, että kaikki ovat pohjimmiltaan hyviä ja rakastavat minua. Tämäkin voi toisinaan toimia.