Olen oivaltanut taas jotain todella tärkeää! Olen viime aikoina kurssitutkintopalautteen hengessä keskittynyt kroppaani ja ääneni ulottuvuuksiin. Olen ymmärtänyt, että lihaksistoa pitää harjoittaa aivan joka puolella kehoa, myös pään ja kaulan alueella! Tämä ymmärrykseni on pikkuhiljaa kiteytynyt niskani ajattelemiseen. Niskan pitää olla sellaisessa asennossa, jotta kaulan etu- ja takapuoliset lihakset joutuvat tekemään yhtä paljon töitä. Yleensä tämä tarkoittaa niskan viemistä taaksepäin melko runsaasti (normaaliin lerppa-asentoon verrattuna), jotta niskan lihakset voisi tarvittaessa myös rentouttaa. Yläselän notkoa ei saa missään nimessä suoristaa liian pystyyn, vaan selän tulee olla luonnollisella kaarella, rintakehän pitää olla tätäen avonainen ja koholla ja niskan tarpeeksi takana. Kun niska on sopivan takana, suorassa ja vahva kuin honka, leuka saa tanssia ihan rauhassa sen sylissä ilman vaaraa, että leuka alkaisi ottaa liikaa vastuuta. Sanoin tänään oppilaallekin, että kuvittele, että niska on tanssiparin mies, joka vie ja pitää linjansa koko ajan ja nainen on leuka, joka saa heilua vapaasti miehen käsivarsilla, eli suhteessa niskaan.

Vahvan niskan ajatus auttoi tänään neljää ihmistä laulamaan paremmin kuin he ovat ehkä koskaan aiemmin laulaneet. Olin itse yksi näistä neljästä ja loput olivat oppilaitani. Kaksi oppilaistani, jotka totesivat tämän ajatuksen itselleen erittäin hyödylliseksi, tulivat molemmat myös siihen tulokseen, että pitäisi alkaa urheilla, jotta ryhti pysyisi parempana. Olen tismalleen samaa mieltä.

Itse koin harjoitellessa, että resonanssi kulki nyt vahvaa niskaani pitkin ylemmäs ja alemmas säveltason mukaan. Vahvan niskan avulla pystyin pitämään putken auki. Kurssipalautteessa eräs lautakunnan jäsenistä sanoi minulle, että minulla on vielä jokin mutka kurkussa. Nyt taisin löytää tavan suoristaa tämän mutkan. Niskani on ollut mutkalla, mutta nyt siitä tulee harjoittelun avulla suora ja ääni pääsee kulkemaan ihanasti ylös ja alas sitä pitkin. Resonanssi tuntuu renkaana kallon ympärillä ja riippuen säveltasosta, tämä rengas nousee ylemmäs ja alemmas. Aiemmin renkaani on ollut rikki niskan kohdalta, nyt niska osallistuu renkaan nostamiseen ja laskemiseen, jolloin tunne on todellakin kokonainen ympyrä, joka ei saa olla kallellaan mihinkään suuntaan vaan vaakasuorassa.